Home » Blog » "Cult of the New"

"Cult of the New"

Gepubliceerd op 6 maart 2020 11:07

Deze week besprak Ignacy Trzewiczek (maker van oa Robinson Crusoe en Imperial Settlers) in de Portal Games vlog twee onderwerpen waarvan ik in wil haken op een daarvan. In het tweede gedeelte van de vlog bespreekt Ignacy de problematiek rond het vervangen van onderdelen van spellen en de oplossing van Asmodee in Amerika. Interessant om eens naar te kijken, maar ik wil inhaken op het eerste gedeelte van de vlog. In het eerste deel bespreekt Ignacy het probleem van de "cult of the new", voornamelijk iets dat in Amerika voorkomt maar zeker ook in Europa.

 

Wat is de "cult of the new"? Met de "cult of the new" wordt een groep mensen bedoeld die steeds maar het nieuwste van het nieuwste willen hebben. Ieder nieuwe spel moet in de kast komen ongeacht hoe vaak het gespeeld gaat worden en/of hoeveel on-gespeelde spellen er nog in de kast staan. Ignacy bespreekt dit voorval aan de hand van zijn spel "51st State", toegegeven een niche-game maar een die altijd goede reviews heeft gehad en hoog staat op de lijstjes van sommige influencers. 51st State is een spel van nog geen 5 jaar oud en is in Amerika (en Europa), ondanks de reviews, zeer lastig te krijgen. Ignacy wijdt dit aan de "cult of the new". Mensen, zo zegt hij, nemen de tijd niet meer om een spel vaker te spelen en kijken niet meer naar spellen uit het verleden, alleen het nieuwe telt nog.

 

Perspectief van een winkelier

Als winkelier probeer ik alle nieuwe releases te volgen niet alleen nieuwe bordspellen maar ook nieuwe set releases van Magic, YuGiOh  en daarnaast ook nog alle nieuwe releases voor Games Workshop. Alles bij elkaar is dit een hoop werk, waarbij het volgen van bordspel releases het meest tijd in beslag neemt. Niet alleen de retail releases maar ook kickstarter en andere indie releases probeer ik zoveel mogelijk te volgen. Met behulp van BGG en verschillende facebook-groepen is het nog redelijk te doen, maar ook ik mis het een en ander.
Als winkelier ben ik opzoek naar de beste en leukste spellen en uiteraard naar welke spellen het meest omzetten. Het is dan natuurlijk 'makkelijk' om de hype te volgen en hierop te kapitaliseren, maar ben je te laat dan staan de spellen nog maanden in de schappen. Stel volgende maand komt een nieuw spel uit, er ontstaat een hype omheen dan ben je geneigd om dit ook in de winkel te halen. Zodra het spel uit is verkoop je in de eerste maand nog een paar exemplaren waarna je het spel vrijwel nooit meer verkoopt. Of in een slechter scenario je hebt het spel een paar weken na release binnen en de hype is al verplaatst naar een ander spel. 
Ik probeer altijd te zoeken naar spellen die nog jaren gespeeld gaan worden, die ik in het assortiment kan opnemen en over een paar jaar nog verkoop. Door de "cult of the new" lijkt dit lastiger te worden. Niet alleen worden spellen gehypet die het uiteindelijk niet waar maken, maar naar spellen die een paar jaar oud zijn wordt al bijna niet meer omgekeken of zijn al vergeten.
Een ander voorval die Ignacy ook al besprak is dat sommige spellen, hoe goed ze ook zijn, haast niet te verkrijgen zijn. Of dit te danken is aan de "cult of the new" is denk ik niet direct te bewijzen, maar het is denk ik geen goede zaak als spellen die zo goed beoordeeld zijn totaal naar de achtergrond verdwijnen. Iets wat vaak wordt gezegd is dat de beste spellen wel boven water komen drijven, dit durf ik wel in twijfel te trekken. Als industrie wordt gekeken naar welke spellen het meest omzetten, zijn dit alleen de nieuwste spellen dan verdwijnt de rest langzaam maar zeker. Zonde!

 

Perspectief van een hobbyist

Eerlijk toegegeven ben ook ik gevoelig voor nieuwe spellen. Het is leuk om steeds weer iets nieuws te spelen. Er is ook zoveel te ontdekken en het houdt maar niet op. Iedere maand zijn er verschillende releases en nieuwe hypes. Maar hoeveel van deze spellen speel je jaren later nog? Ik denk dat de explosieve toename aan spellen die geproduceerd worden de algehele kwaliteit van spellen ten goede komt, maar hoeveel van de nieuwe spellen steken er nu echt bovenuit? Designers die jaarlijks een nieuwe spel uitgeven om maar relevant te blijven. Ik vergelijk het weleens met muziek; je kunt als artiest ieder jaar een nieuw album uitbrengen en daardoor actueel blijven. De albums kunnen best ieder jaar goed zijn maar zit er een tussen die er echt boven uitsteekt? Je zou als artiest ook jaren kunnen werken aan een album en iedere keer dat je wat uitbrengt iets geniaals uitbrengen. De geniale albums blijven bij je alle duizenden goede albums raken in de vergetelheid. Zo is mijn gevoel ook bij bordspellen, ik zou iedere week een nieuw spel kunnen spelen, maar uiteindelijk blijven alleen de aller leukste bij je. Doordat de industrie steeds meer lijkt te gaan om zoveel mogelijk nieuws uit te brengen lijken die parels waar echt veel tijd is ingestoken een beetje te verdwijnen, tijd zal het leren of de spellen van nu over 5 jaar nog relevant zijn.

 

Wat zijn jouw gedachten hierover, ben jij ook schuldig aan het steeds maar het nieuwste te willen en kopen? Hoe vaak speel jij een spel gemiddeld? En wat voor spellen verwacht jij in een winkel?


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.