Home » About » Bordspellen » Genres en Mechanics

Er zijn duizenden verschillende bordspellen die allemaal verschillende spelers aantrekken. Door overkoepelende thema's en specifieke mechanismen uit te lichten hopen we je een beetje wegwijs te maken in de wereld van bordspellen. 

Genres

Genres zijn altijd gevoelig voor interpretatie en zijn geen vast gegeven, een spel zou bijvoorbeeld onder meerdere genres kunnen vallen. Daarentegen helpt het wel om spellen in te delen in groepen waardoor we sneller kunnen bepalen of een bepaald spel wat voor jou is. Over het algemeen wordt er gesproken over de volgende genres:

  • Dexterity games
  • Family games
  • Party games
  • Strategy games
    • Abstract games
    • Eurogames
    • Thematic games

Dexterity games

Denk hierbij aan Jenga, Dr.Bibber en Klask. Deze spellen draaien allemaal om behendigheid, coördinatie en reflexen. 

Family games

Denk hierbij aan Monopoly, Levensweg en Ticket to Ride. Over het algemeen gaat het hier om spellen voor de hele familie. Makkelijk genoeg dat de jongste mee kan doen maar leuk genoeg voor de oudste. Dit zijn vaak de bekendste spellen.

Party games

Denk hierbij aan Triviant, Codenames en Exploding Kittens. Over het algemeen zijn party spellen geschikt voor grote groepen en zijn de regels simpel. Gezelligheid en veel humor staat hierbij voorop.

Strategy games

  • Abstract games
    Denk hierbij aan Schaken, Dammen en Go. Over het algemeen hebben abstracte spellen geen thema's, is er volledig open informatie en komt er geen geluk bij kijken.

  • Eurogames
    Denk hierbij aan Catan, Agricola en Stenen Tijdperk. Eurogames vinden hun oorsprong in Europa en delen een aantal kenmerken. Zo is er over het algemeen weinig conflict en als er conflict is gaat het vaak over grondstoffen en is het conflict indirect. Daarnaast komt speler eliminatie bijna nooit voor, spelers spelen tot het eind. De winnaar wordt dan vaak bepaald door het behalen van de meeste punten.
  • Thematic games
    Denk hierbij aan Twilight Imperium, Arkham Horror en Talisman. Bij deze spellen schijnt het thema in alle elementen door. Van het speelbord tot aan de speelbare karakters. Vaak is er ook een hoge mate van conflict.

Mechanismen

Ieder spel bestaat uit één of meerdere mechanismen, deze mechanismen zijnde basis voor de manier waarop het spel gespeelt wordt. Er zijn tientallen verschillende mechanismen maar we behandelen hier alleen een paar van de belangrijkere mechanismen. Voor een overzicht van alle mechanismen kun je hier een kijkje nemen: https://boardgamegeek.com/browse/boardgamemechanic

 

Area Control - Spellen waarbij het doel is om een bepaald gebied te bezitten, denk aan Risk.

Cooperative - Spellen waarbij spelers het samen opnemen tegen het spel, denk aan Pandemic.

Deckbuilding - Spellen waarbij acties worden bepaald door een deck kaarten waar spelers gedurende het spel nieuwe (betere) kaarten aan toevoegen, denk aan Dominion.

Tile Placement - Spellen waarbij tegels, vaak onder bepaalde voorwaarden, op het speelveld geplaatst worden. Denk aan Carcassonne.

Workerplacement -Spellen waarbij spelers als werkers op het bord plaatsen om een specifieke actie te nemen, denk aan Agricola.